HTML

Apa futkározik

Look down and see the road you're on as if you are on a marathon That's the spirit victory or die R.I.P. Lemmy

Friss topikok

  • pirosmate: Staminálódok, kérem szépen. Tegnap futottam 10 kilit, 1.00:38 lett. Pedig nem is néztem az órát, c... (2015.06.18. 10:33) Csigabiga fut
  • pirosmate: @lukacszoli: Még megy. :-D (2015.04.17. 14:07) Két év és négy hónap, letöltendő...
  • Szent Habakuk: Nagyon sajnálom, hogy ilyen árat fizettél azért, hogy írásoddal örömet okozz olvasóidnak! A felkés... (2012.11.18. 20:40) Never give up, never surrender!
  • Heavy: CSak az anonim alkeszek imáját v milyét tudom tanácsolni: "Uram, adj erőt, hogy megváltoztassam a ... (2012.09.13. 09:51) Vissza a startmezőre
  • pirosmate: @Gyűrött Papír: izé. szó, mi szó, kissé elment a kedvem a futástól is, meg a blogolástól is. Rövid... (2012.09.04. 09:26) Two more days to go

Kopaszodó, kövérkés, szemüveges családapa úgy érzi, hogy még tartogat számára valamit az élet.

2010.03.03. 10:53 pirosmate

Pulzus, avagy mennyi az annyi?

Az elmúlt hónapot pulzusedzésre szántam. A heti laza futásom már 14 kili, amiből 8-10 kilit már 125-135 között futok. Az egész 14 során sem megyek 145 fölé. (150 fölött kezdek gyorsabban lélegezni.) Kezdetben ehhez 6:40-es mostanra 6:25-ös tempó tartozik. Szerintem "lassú" tempóban a felkészülés végére simán fogok 16 kilit futni 135 alatt. Az eredményeim tehát bíztatóak, már ami a mitokondriális fejlődést, és a laktát-küszöb emelését illeti. Más káposzta, hogy eddig nem futottam 140-150 felett, csak a havi teszteket. Hogy a maratoni ritmust jelentő 160-170-et hány kilin keresztül tudnám most tartani, és ez mekkora tempót jelenetene, egyenlőre nem tudom.

A kérdés eldöntésére futottam egy félmaratont, célozva a 6:10-es tempóra, köszöbb alattinak szánt pulzussal. Egész sokáig, 13-ig bírtam 130-140 között  (6:07). 17-nél szálltam bele az anaerob zónába, 150-160 között. A végén még ráfutottam egy kicsit, hogy 24 legyen. Az utolsó háromból kettő hatperces volt, a legutolsó 5:30-as. Azt hiszem, hogy 6:20-szal végig ment volna a tejsavküszöb alatt a félmaraton. Ez olyan 4 óra 35 percet jelez. Sokkal reálisabb, mint a 10 kilis teszt. Konklúzió: még több lassú kili kell, és javulhatok annyit, hogy biztosan elérhető legyen a 4ó30p, talán a hatperces tempó is. Eddig javultam 6:40-ről 6:20 köré aerob pulzussal, simán javulhatok még ugyanennyit. Ja, a teszt után irreálisnak gondolom a tartósan 160-170 közötti pulzust. Ahhoz tényleg rengeteget kellene edzeni, hogy 42 kilin át kibírjam. A célom az lehet, hogy féltávig kibírjam 140 alatt, majd 32-ig és/vagy a Falig ketyegjek 150 alatt. Utána meg mindegy.

De vajon jó-e a fenti okoskodás? Ehehz persze tudnom kéne  amaximális pulzusomat. Az első mérésl meglepően alacsony értéket hozott: 182. (5 kili 4%-os emelkedőn, 6:30-ról 4:00-re gyorsulva.) A végén azt hittem, hogy elpusztulok. :-) Megállt az élet a teremben, mert túlhörögtem a zenét. A verejtékem meg záporozott a két szomszédos padra is... Azért ha kicsit melegebb lesz, meg kéne mérni szabadban is, pulzusmérő-övvel.

Ezzel szemben a minap fura dolog történt velem. A havi esedékes 10 kilit futottam, immár szokás szerint nyavalyásan. Ettől eltekintve elég jól ment, 5:10 körül kezdtem, és tartottam is meghalás nélkül. Az utolsó párszáz métert 3:45-ben futottam, amire szerintem vagy húsz éve nem volt példa. A 150-es pulzust a harmadik kilinél átléptem, amjd az ötödiknél a 170-et is. Viszont nem akartam meghalni, csak a légzésritmuson kellett igazítanom. Pedig a 182-es MHR mellett ez már a szélütés szintje lenne. Kíváncsian vártam a végét: 192. ??? Ezek szerint a múltkori teszt nem sikerült jól. Viszont ez azt is jelenti, hogy az elmúlt két hónap edzéseinek futásteljesítményét 65-75% között abszolváltam. Kijelenthető, hogy 400 kili összejött alacsony intenzitású, de hosszú futások formájában. Csillagos ötös a felkészülés elejére? Most akkor jöhet 4-5 hét tempósabb edzés? Vagy maradjak az alacsony intezitásnál még egy kicsit, és csak az uccsó pár hétben erőlködjek?
 
A teszt egyébként jó lett, az időtervben 52 perc volt előirányozva, ami helyett 51:08 lett. 7,5 perc javulás két hónap alatt. Oké, volt honnan, de a tegnapi szint már a tavalyi csúcsformámat közelíti. És még van hátra másfél hónap. 

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://futkarozas.blog.hu/api/trackback/id/tr431805314

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pirosmate 2010.03.08. 18:35:19

Ápdét:

Pénteken futottam egy laza 26,5 kilit hatperces tempóban. Igazából nem arra mentem, hogy a pulzusommal mi történik, hanem arra voltma kíváncsi, hogy megy-e a feles hatpercesben. És igen! Ment. ráadásul 150 alatti pulzussal. Sőt, a "maradék" távot is simán gurultam hatpercben, a pulzusom sem mászott 160 fölé.

Konklúzió: 6:10 és 6:20 közötti maratoni tempót vélhetően bírtam volna végig. Folyt. köv.

pirosmate 2010.03.22. 14:03:14

Ápdét 2.: És tényleg, a alssúság gyorsít. Pénteken, a héten sorban negyedik futásként nekieredtem négy Szigetkörnek, ami kb. félmaraton. Újabb támpontot kerestem a majdani versenytempóhoz. Arra gondoltam, hogy 5:40-ben vágok neki, az pont félórás kör, könnyű ellenőrizni. Tavaly a verseny előtt ebbe a tempóba belehaltam a 30-as teszt felénél, a versenyen pedig 18-nál. Ha sikerül: lehet tovább álmodozni a négyórás maratonról. Ha nem, akkor is közelebb kerültem az alsó korlát megtalálásához.

Ijesztően magas pulzussal futottam, 145 felett, az első perctől kezdve. Aztán rájöttem, hogy nem ez a magas, hanem az eddigi két hónap volt alacsony. :-) Végül is 75-80%-os intenzitásról beszélünk. Kb. 18-ig szépen, egyenletesen mentem, az aerob felős zónámban. Ott volt egy kis komfort-esés, de nem lett dráma, maradtam a tejsav-küszöb, azaz 160 alatt. 20-tól megküldtem, az utolsó kilit már 5:00-ön belül(!) futottam. Persze itt elszállt a pulzusom, de ez rendben is van. A vége 1:59:18 lett. Fura volt a negyedik körben előzni a kocogók egy részét. :-D Elképzelhető, hogy az 5:38-as átlagnál ment volna gyorsabban is, mondjuk 5:30 körül. Másnap a megszokott, pénteki edzés utáni fáradtságon túl nem volt semmi extra, szóval nem szanáltam le magam a tempóval. Szombaton kijött volna az izom-gáz: 15 év uán először bringáztam pár kilométert, illetve egész nap fát vágtam láncfűrésszel, létráról.

Tanulság: versenykörülmények között, pihenten biztosan tudnék 1:55-ös félmaratont. Ugyanakkor abban is biztos vagyok, hogy 5:40-ben még nem esélyes, hogy végigmenjek a teljes távon. Ha nem zúzok a végén, még egy körre biztosan tartottam volna az 5:40-et meghalás nélkül. Aztán jött volna a Fal, harminc körül. A felkészülés elején 5:40 és 6:30 között szórtak a lehetőségek, ez most leszűkült 5:50 és 6:20 közé. Az viszont tuti, hogy pénteken 6:00-os tempóban kezdek neki a 32 kilinek, aztán jöjjön, aminek jönnie kell. A hét ötödik futása lesz, a felkészülés csúcsterhelése. Ha így is megoldom hatperc körüli tempóban, akkor hatperces lesz a cél a versenyen. Ha kipusztulok pénteken mondjuk az ötödik körben, jön a B terv: 6:10. Ha innen is vissza kell vennem, akkor a 6:20. Még ez is kb. 20 perces javulás lenne, ne legyek telhetetlen.
süti beállítások módosítása