HTML

Apa futkározik

Look down and see the road you're on as if you are on a marathon That's the spirit victory or die R.I.P. Lemmy

Friss topikok

  • pirosmate: Staminálódok, kérem szépen. Tegnap futottam 10 kilit, 1.00:38 lett. Pedig nem is néztem az órát, c... (2015.06.18. 10:33) Csigabiga fut
  • pirosmate: @lukacszoli: Még megy. :-D (2015.04.17. 14:07) Két év és négy hónap, letöltendő...
  • Szent Habakuk: Nagyon sajnálom, hogy ilyen árat fizettél azért, hogy írásoddal örömet okozz olvasóidnak! A felkés... (2012.11.18. 20:40) Never give up, never surrender!
  • Heavy: CSak az anonim alkeszek imáját v milyét tudom tanácsolni: "Uram, adj erőt, hogy megváltoztassam a ... (2012.09.13. 09:51) Vissza a startmezőre
  • pirosmate: @Gyűrött Papír: izé. szó, mi szó, kissé elment a kedvem a futástól is, meg a blogolástól is. Rövid... (2012.09.04. 09:26) Two more days to go

Kopaszodó, kövérkés, szemüveges családapa úgy érzi, hogy még tartogat számára valamit az élet.

2015.06.17. 10:04 pirosmate

Csigabiga fut

Legutóbb ott hagytam abba, hogy az állóképességem 6-7 kilire elég, maradjunk csak 10 kili alatt. Nos, az előrelépés megkérdőjelezhetetlen. :-) Az elmúlt két hétben már 10 fölé merészkedtem. És itt most nyissunk egy zárójelet:

Az angol nyelv jól elkülöníti az endurance és a stamina fogalmakat. Ezzel szemben a magyarban legtöbbször az állóképesség kifejezést használjunk. Nem igazán tudok jó, egyszavas magyar megfelelőt a kétféle angol kifejezésre, pedig kellene. Az endurance alatt többnyire azt értik, hogy valaki képes hosszú távú teljesítményre, kibír valamit, pl. tud hosszú ideig vagy hosszú távon futni. A stamina jelentése ennél komplikáltabb. Részint ugyanaz, mint az endurance, ha nem is szinonima. Viszont van benne egy fontos többlet: a kitartó, hosszas, magas szintű teljesítmény képessége. A kettő szerintem egymásra épül: előbb jön az endurance, ami alapfeltétele a stamina kialakulásának. Futásra értelmezve az endrance az a fajta állóképesség, ami a táv teljesítésének a feltétele, míg a stamina olyan állóképesség, ami a magas intenzitásban, az erős tempó tartásának képességében nyilvánul meg. Zárójel bezárva.

Múltkor a stamina-helyzetemet írtam le úgy, hogy még nem elég, csak 6-7 kilire. Viszont az elmúlt hetekben jelentőset javultam endurance szempontból. Ez persze így van jól, mivel előbb a hosszú távú állóképességet kell felépíteni, utána jöhet a teljesítménykényszer. Ezért futok hosszasan, lehetőleg 70-90 perceket, alacsony intenzitással. Az óráról lekapcsoltam mindent, csak a pulzus látszik a kijelzőn. Igyekszem 140 alatt maradni, hetvenakárhány százalékon. A tempó kényelmes, térképről lefutós. DE: k*rva lassú, 7:30 feletti, vagy akár 8.00-nál is lassabb. oO. DE: leszarom. :-D Múlt pénteken például 11,5 kili jött össze, 137-es átlaggal. És jólesett. És nem fájnak a lábaim, nem áll be másnapra a nyakam.

Csigabiga fut.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://futkarozas.blog.hu/api/trackback/id/tr897550776

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pirosmate 2015.06.18. 10:33:18

Staminálódok, kérem szépen. Tegnap futottam 10 kilit, 1.00:38 lett. Pedig nem is néztem az órát, csak nyomtam, "steady-state". És csak az utolsó 9 volt tervezetten erős, az elején kocogtam. (Havonta egyszer meg kell ütnöm magam, hogy kiszámoljam a következő hónaphoz szükséges edzéstempókat, ez volt a minap.)
süti beállítások módosítása